ALs lead-generation-specialist weten wij hoe lastig het is om leads te verkrijgen, social media is hiervoor een handige tool. De meesten zullen bij ‘social media’ niet direct denken aan sales. Natuurlijk is social media dé manier om uw merk herkenbaar te maken aan uw doelgroep, maar wanneer u zich verdiept in de mogelijkheden van de verschillende kanalen, kan het zelfs leads genereren voor uw organisatie. Een extra bijkomend voordeel is dat het genereren van leads via social media relatief weinig kosten met zich meebrengt. Zéker als u dit vergelijkt met advertentiemogelijkheden zoals Google Adwords. De grote vraag is echter: hoe maakt u van social media een leadgeneratie-machine? In deze blog delen we drie tips.
1. Ken je doelgroep
Dat klinkt misschien wat vanzelfsprekend. Vooralsnog komt het regelmatig voor dat bedrijven geen idee hebben wie ze proberen aan te trekken of hier niet consistent in zijn. Terwijl studenten hele andere kenmerken hebben dan senioren. Kijk alleen al naar het aantal uur dat deze groepen aan social media besteden. Kruip in de huid van je doelgroep en stel jezelf de volgende hulpvragen:
• Wat zijn de interesses van je doelgroep?
• Welke producten kun je mogelijk aan hen verkopen?
• Wat zijn pijnpunten van je doelgroep?
• Hoe kan je ervoor zorgen dat zij uiteindelijk betalende klanten worden?
Het is belangrijk dat je de antwoorden op deze vragen weet. Het kennen van je doelgroep en weten op welke kanalen zij actief zijn is de eerste stap in het creëren van een strategie voor het genereren van socialmedialeads. Als je niet specifiek genoeg bent in tegen wie en waarover je praat, kun je oneindig veel content publiceren zonder resultaat. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat dit vooral zonde van je investering is.
Je content moet een weerspiegeling zijn van de interesses van je doelgroep. Weten wie je publiek is helpt je om relevante, duimstoppende en kwalitatieve content te ontwikkelen.
2. Zorg voor interactie
Enkel het plaatsen van content op je socialmediakanaal werkt niet. De volgende stap draait om engagement: je hebt het begrip misschien al eens gehoord. Het is belangrijk dat je doelgroep zodanig geprikkeld is, dat het wil deelnemen aan het online gesprek. Dit zorgt ervoor dat zij zich gaan binden aan jouw merk.
Een tip om interactie te creëren is door een open vraag te stellen in je post. Stel, je bent eigenaar van een sportschool, plaats dan niet alleen een foto van de groepsleszaal, maar vraag je volgers of zij al naar de sportschool zijn geweest deze week. Je kunt je volgers zelfs vragen om elkaar te taggen. Deze interactie zorgt voor een groter bereik op jouw social media kanalen, waardoor een groter deel van de doelgroep je posts daadwerkelijk ziet.
3. Zorg voor de juiste content, op het juiste moment, op het juiste kanaal
Doe allereerst onderzoek naar op welk kanaal jouw doelgroep het meest actief is. Zo is gebleken dat b2b-marketeers LinkedIn verkiezen boven platformen als Instagram. Ga terug naar stap 1 en onderzoek naar het socialmediagedrag van je doelgroep en de toon die hier gesproken wordt. LinkedIn-berichten kennen bijvoorbeeld een formeler karakter en Instagram verleent zich uitstekend voor mooi beeldmateriaal.
Dan tot slot: zorg voor consistentie. Deze consistentie zorgt voor een strakke vormgeving van jouw online visitekaartje en voor een constante stroom van leads.
Het is uiteraard belangrijk dat je deze leads opvolgt! Heb je hier hulp bij nodig? Daar helpen we je graag bij. Neem gerust contact met ons op via 079 – 760 05 98.